Pierwszy raz w historii elektryczny samochód podbije Pikes Peak
W tym roku Honda wystawia własną drużynę do legendarnego wyścigu Pikes Peak, która będzie jechać napędzanym elektrycznie modelem CR-Z. Czy samochód na baterie jest w stanie pokonać jeden z najbardziej wymagających wyścigów typu Hillclimb na świecie?
Pikes Peak to najwyższy szczyt frontowego pasma gór Skalistych, wznoszący się na 4,302 metry nad poziomem morza. Na górze znajduje się trasa kultowego wyścigu, w którym biorą udział samochody specjalnie przygotowywane na takie wyzwanie, zaczynającego się u podnóży gór, a kończącego niedaleko szczytu, jak przystało na wyzwanie typu Hillclimb (czyli wspinaczka na szczyt). Pojazdy startujące w rajdzie są przystosowane do morderczych prędkości (w 2013 roku Sebastian Loeb na Pikes Peak zabrał Peugeuta 208-T16 o niebagatelnej mocy 875 koni mechanicznych) i pokonania 156 niełatwych zakrętów na szutrowej powierzchni. Trasa rajdu wspina się tak wysoko, że to wyjątkowe wydarzenie motoryzacyjne jest znane pod drugą nazwą jako Wyścig do chmur. Wspinaczka na jeden z najwyższych szczytów w górach Skalistych ma już bardzo długą tradycję, rajd Pikes Peak jest trzecim najstarszym wyścigiem motoryzacyjnym na zachodniej półkuli rozgrywającym się już od 1916 roku.
http://www.youtube.com/watch?v=-PZ5J3GLSYI
Obecnie do udziału w wyścigu przygotowuje się koncern Honda wystawiając swój eksperymentalny model CR-Z, który jest napędzany tylko i wyłącznie silnikiem elektrycznym, opuszczając nawet skromny 1,5 litrowy silnik spalinowy występujący w hybrydowej wersji samochodu dopuszczonej do ruchu ulicznego. Silnik Hondy jest całkowicie napędzany elektrycznością i ma korzystać z nowych eksperymentalnych baterii, które mają dostarczyć wystarczająco dużo energii na dotarcie na szczyt góry. Samochód jest także wyposażony w dwa najnowocześniejsze systemy wspomagania sterowania, mające pomóc przy ciężkich zakrętach i na trudnej powierzchni jaką jest szuter – SH-AWD: Super Handling All-Wheel Drive oraz P-AWS: Precision All-Wheel Steer. Pikes Peak nie jest z pewnością łatwą trasą i przyda się na nim każde ułatwienie, dlatego też Japończycy przygotowują dla CR-Z specjalną karoserię z włókna węglowego, która będzie jeszcze bardziej odchudzona niż ta występująca w ulicznym odpowiedniku samochodu. Samochód będzie prowadził doświadczony japoński kierowca Tetsuya Yamano, znany ze światowej serii wyścigów GT300 i występów na torach Gymkhana. Celem Hondy nie jest oczywiście bicie rekordu, a przystosowanie elektrycznych napędów do najpotężniejszych samochodów i sprawdzenie zdolności swoich inżynierów oraz designerów. Oprócz testu na Pikes Peak japoński koncern planuje również startować w tym roku na wyścigu Le Mans ze specjalnie przygotowanym samochodem Honda ARX-04b.
Źródło: Engadget
___________________
Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz
zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.